Poșta Moldovei. Ghidul utilizatorului

Aud mai des cum vine cineva s-o întrebe pe mămica: ”Ce-i cu Poșta voastră?! Iaca eu azi…” și dă-i cu o istorie tristo-bizaro-revoltătoare. Și mama hai să explice și să justifice Poșta Moldovei atâta cât poate: ”Înțelege, pachele oricum trebuie să fie cercetate la vamă, pentru că există produse interzise și….” No dar asta se încadrează în proteste la bucătărie, când nu ai prevenit o problemă și nici nu te duci s-o rezolvi, da’ numai așa, îți împarți nervii cu apropiații. Iar eu zic că putem să învățăm ceva. Mai întâi m-am uitat la antologia de plângeri adunate la postarea Natei Albot, apoi am întrebat-o pe mama despre regulile poștale și ce-a  văzut ea că se întâmplă în instituția asta în ultimii 30 de ani.

Hai să schițez câteva sfaturi pentru o relație mai trează și mai sigură cu Poșta Moldovei:

    1. Ca să fiți la curent unde se află pachetul Dumneavoastră, iar, în cel mai rău caz, să puteți cere recompensă, trimiteți colete recomandate, nu simple, altfel vă asumați riscul de a juca la lotto, vorba unui utilizator de facebook. Da, colet recomandat presupune indicarea valorii lui și achitarea taxei de 3 % din acesta. Să fim sinceri, majoritatea din noi evită să achite taxa asta, dar atunci nimeni nu își asumă responsabilitatea. Atașați la pachet nota de inventar, în care e indicată fiecare unitate din pachet și valoarea acesteia.
    2. Destinatarul, în momentul când merge la poștă să ia pachetul, să roage să-i fie cântărit, iar dacă nu coincide numărul de grame, să scrie o plângere imediat. Dacă gramajul coincide, e totuși prea devreme să plece fredonând. Mai bine să verifice acolo, la ghișeu, conținutul pachetului, conform declarației  vamale care însoțește pachetul încă de la expediere. Pentru că e foarte verosimil ce scrie în comentariul de facebook de mai jos, dar și foarte greu de dovedit, cât timp n-ai descoperit asta chiar în poștă, cu operatorul poștal alături.
    3. CaptureCând expediați un colet par avion, nu vă imaginați că pachetul ajunge în avion și aterizează în țara destinatară. Din Moldova până în SUA, pachetul va coborî din avion și va fi înregistrat în mai multe țări, până să ajungă la destinație. Dacă pachetul trimis din Moldova ajunge deteriorat în SUA, e posibil să fie din cauza unui intermediar și nu neapărat a țărilor expeditor și, respectiv, destinatar.


Niciodată nu știi când un angajat al poștei din oricare țară din lanțul până la destinatar are nervi sau e sictirit, ca tanti din filmuleț. Așa că hai să fim maxim de grijulii cu ambalarea pachetelor pe care le trimitem. Nu e mai în siguranță cu alți operatori poștali, alde DHL, pur și simplu ei fac lucrul ăsta în locul nostru ( din contul taxei mai mari pentru expediere ) – ambalează în mai multe straturi, pentru ca orice vor face angajații sau oricine se va tampona cu mașina lor, trimiterea poștală oricum să ajungă în siguranță la destinatar. images

  • Cu toți intermediarii, dacă ați primit un colet la Poșta Moldovei și, înainte să semnați că nu aveți pretenții, descoperiți că ceva nu e în regulă, scrieți imediat o plângere. După asta, Poșta Moldovei, dacă știe că nu a greșit în situația respectivă, va încerca să găsească și să taxeze vinovatul. Iar dacă nu-i reușește, va achita ea despăgubirile destinatarului.

Dintr-o declarație oficială de la Poșta Moldovei:

”Pe parcursul anului, prin intermediul Î.S.” Poştei Moldovei” se prelucrează circa 310 mii de colete şi peste 54 mln. de trimiteri corespondenţă (pachete mici şi scrisori). Până în prezent, din partea cetăţenilor au parvenit interpelări şi reclamaţii referitor la căutarea trimiterilor poştale în număr de 621, din care au fost pierdute din vina altor administraţii poştale şi achitate despăgubiri pentru 109 trimiteri poştale. Pentru 3 trimiteri, expediate în Belarus, India şi Italia, s-a constatat lipsă de conţinut, pentru care au fost achitate despăgubiri, conform actelor internaţionale poştale. 509 de trimiteri poştale reclamate au ajuns la destinaţie.”

Cu alte cuvinte, sub 0,1 % dintre expedieri au fost livrate în stare deteriorată de către Poșta Moldovei sau nu au ajuns deloc. Toate celelalte or fi cazuri de succes?

Și aici încep recomandările mele către Poșta Moldovei:

  1. Faceți pe site-ul oficial un raiting, rugați fiecare utilizator al serviciilor de expediere să indice nivelul de mulțumire și eventuale sugestii. Da, avem tendința să trâmbițăm când e rău și să ne căutăm de treabă când totul a decurs normal. Stimulați cumva clienții să dea un feedback în fiecare caz.
  2. Creați o pagină web unde vor fi păstrate toate plângerile parvenite ( da-da, toate la vedere ) și unde vom putea urmări cu toții evoluția și soluționarea lor.
  3. Înainte să acceptați o trimitere poștală, cereți-le clienților să semneze o listă de termeni și condiții.
  4. Din moment ce un pachet ajunge în mâinile Poștei Moldovei, să fie înregistrat on-line și în actele relevante numele oricărei persoane care preia pachetul la fiecare etapă. De exemplu, dacă eu lucrez la Poșta Moldovei și pachetul X a ajuns la mine deteriorat, nu indic numele meu, ci îl returnez ultimei persoane care și-a indicat numele în actul de însoțire, precizând problema. Iar dacă trec numele meu pe acel act, înseamnă că semnez că totul era bine până să ajungă la mine și, până îl va primi următoarea persoană, eu sunt direct responsabilă pentru trimiterea poștală.
  5. 2Angajați oameni răbdători, calmi și foarte bine informați în serviciul Reclamații – psihologi, pedagogi, ce vreți voi. Faceți ca toți 0,01 % din clienții care au experiențe neplăcute cu voi să primească răspunsuri maxim de clare și respectuoase. Chiar dacă pachetul s-a pierdut din vina altei instituții, aveți datoria să comunicați acest lucru clientului astfel încât să înțeleagă amplu situația în loc să spargeți toate oalele de capurile angajaților Poștei Moldovei, cu și fără treabă.
Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s