„Yes, sir” în lanţ

Bine, aflasem că şcoala este o instituţie prin care statul îşi creează buni cetăţeni. Educaţia (obligatorie) este o măsură dintr-un sistem de eforturi ale statului de a crea legături de influenţă şi control direct asupra individului, pentru că-i permite să ajungă la copii fără consultarea părinţilor sau a bisericii. Dar şi controlul ăsta poate fi exercitat prin soft-power sau hard-power. Ghici pe care cale au mers ai noştri?

ordinCeea ce vedeţi în imagine a fost cândva un anunţ trimis rectorului IRIM, V. Beniuc, de către Ana Anghel, coordonatoarea programului John Smith Fellowship în Moldova. Ana Anghel vroia să facă un anunţ, privind o lecţie publică pe care o organizează şi despre care se simte datoare să informeze. E pregătită o sală cu 150 de locuri, profesorul vine tocmai din Scoţia, aşa că are toate motivele să mediatizeze.Anunţul prezintă evenimentul şi încurajează participarea studenţilor şi lectorilor IRIM „să suţină o participare cât mai activă în cadrul prelegerii şi discuţiei”.

Nici nu cred că ştia Ana Anghel că acest element de  persuadare va funcţiona la maxim: rectorul execută fără discuţii, la cel mai înalt nivel: anunţul devine ordin. Pe pagină apare: „Domnilor decani Guţu V., Lungu V., rog asigurarea prezenţei studenţilor şi profesorilor la prelegerea lui G. Reid”. şi un tabel în care se indică câţi profesori şi lectori de la fiecare facultate trebuie… duşi la prelegerea publică.

Agitaţie în instituţie – la o primă etapă se caută studenţi dornici de a merge la un asemenea eveniment, ulterior profesorii îşi pierd răbdarea şi desemnează pe cineva care să meargă şi „aveţi grijă, să fiţi activi acolo şi să arătaţi că existăm şi că suntem buni!”

– Doamnă profesoară, dar care va fi tema?
– Nu ştiu, acolo ceva cu politica.
– Da’ în grupa cealaltă aţi anunţat? Poate şi de acolo vor.
– Oi, da acolo sunt buni? Să nu ne facă de ruşine, mai bine lasă.

Zicea cineva că studenţii, de la economie, turism, matematică, nu se deosebesc între ei. Evident, pentru că facultăţile, fie ele de economie, turism sau matematică nu le şlefuieşte personalitatea într-un mod anume, ci îi ierharhizează, le fixează bine în cap cine sunt cei buni şi cine sunt cei care mai bine s-ar ascunde de ochii lumii. A, să mai fie clar cine dă ordine şi să te obişnuieşti că în viaţa oamenilor maturi, dacă vrei să ai şi tu o bucăţică, trebuie să te supui. Şi mai învaţă diferenţa dintre imagine (sau ceea ce va vedea superiorul) şi realitate. Finalmente, iei o diplomă, în valoarea căreia oricum nu crede nimeni, dar e nevoie de una pentru formalitate, şi eşti un bun cetăţean (vezi asociere no comment).

5 gânduri despre &8222;„Yes, sir” în lanţ&8221;

  1. elena zice:

    Ai dreptate Ana, totul este ierarhizat, imi aduc aminte starea fetelor care se simteau ca nu sunt in lista creata de institutie pentru a merge la lectia profesorului din strainatate, vorbeau cu atita dispret si furie ba chiar se simteau discriminate la un momemt dat, si toate astea pentru ce? ca cineva sa-si creeze o imagine?

  2. absolubil zice:

    da, toate pt ca cineva să îşi creeze o reputaţie bună. Cât de naiv! Oricum atunci când vrei să afli ceva despre o instituţie/organizaţie apelezi în primul rând la persoane din interiorul cetăţii, care pot să-ţi dea informaţii neoficiale. Apropo, anume din această mândrie de sine, afişată gratuit, apare gustul pentru informaţii neoficiale. Iar cantitatea de minciuni cu care o instituţie îşi împodobeşte imaginea este direct proporţională cu acuzaţiile venite de la cei din interior, dezgustaţi de falsitate şi bătaie de joc.

  3. Andrei Fornea zice:

    M-a regasit si pe mine, intr-un fel, printre aceste rinduri. Profesorii discrimineaza dupa note/merite.
    Eu imi pun intrebarea de vreo 3 ani, „ce caut eu la tehnica”, daca am cu totul alte dorinte, capacitati si cel mai important – vointa. Dar asa-i la noi in tara, 90% nu ivnata ceea ce ar fi dorit sa invete, sau o fi de vina mentalitatea omului, care se schibma la fiecare 5 ani ))

    • absolubil zice:

      Andrei despre mentalitatea omului care se schimbă o dată la 5 ani 🙂 păi în cazul tău nu au trecut încă 5 ani, de când ai acceptat să intri la „tehnică”.
      O dată, un neamţ ne vorbea despre sistemul de la Bologna, în conformitate cu care facultatea se face în 3 ani, nu în 5. Principalul lui argument era: „păi aşa poţi să te răzgândeşti repede şi să treci la altă facultate!” Aş fi foarte bucuroasă dacă tu te-ai transfera! La politologie, sau drept, sau ce vrei tu.
      dacă e să vorbim despre alegerea nereuşită a facultăţii, cred că se întâmplă pt că tinerii iau decizia pe ultima sută de metri. Ar trebui să fim informaţi din gimnaziu, cel târziu în primii ani de liceu ce facultăţi există, ce studiază, ce oportunităţi oferă, astfel ca tinerii să ştie cu mult timp înainte pe ce să pună accentul. Ai grijă de prietenii tăi mai mici, ajută-i să se informeze despre învăţământul superior cât mai amplu 😉

  4. Andrei Fornea zice:

    Voi la USM mergeti dupa sistemul de la Bologna?
    Problema mea a fost mai complicata, eu am facut si la colegiu 4 ani de tehnica, si de fapt nu prea ma intereseaza ce facultate voi finisa, ma uit ca nu prea are valoare in ff multe cazuri…Problema e ca la UTM in capul mesei sta matematica, toti anii, care eu o uras de ceva timp ))
    Bine macar ca tie iti palce ce faci 😉

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s